نقد و بررسی لنز سونی Sony FE 100mm f/2.8 STF GM OSS Lens
آوانگار مرجع فروش لنز های تله شرکت سونی – لنزی با فاصله کانونی بسیار عالی برای ثبت پرتره است. اما آنچه که این لنز را از دیگر لنزهای مناسب برای پرتره سونی و یا هر برند دیگری متمایز می سازد، بوکه ی بسیار خاص و کم نظیر آن است. همه ی ما به دیدن بوکه های کاملاً شفاف با لبه های تیز در پس زمینه و پیش زمینه ی عکس های ثبت شده با لنزهای مناسب برای پرتره عادت کردهایم، اما سونی با بهکارگیری یک عنصر اپتیکی خاص با نام اختصاری APD در بین 14 عنصر اپتیکی سازنده این لنز که در 10 گروه قرار دارند، دستیابی به بوکه ای نرم و محو را ممکن ساخته است.
این عنصر خاص پیش از این در لنزهایی بدون فوکوس اتوماتیک به کار گرفته میشد اما این بار سونی روی یک لنز از باکیفیتترین سری لنزهای تولید شده برای دوربین های آلفای خود، یعنی سری جی مستر آن را به کار برده است. لنزی که دارای موتور فوکوس داخلی از نوع Stepper Motor است و فوکوسی دقیق و سریع و بیصدا را در اختیار کاربر قرار می دهد. نمونهای از تفاوت بوکه ی خاص این لنز خاص را در تصویر زیر مشاهده می کنید :
نتیجهای مشابه آنچه که با Sony FE 100mm f/2.8 STF GM OSS به آن دست می باید با کمتر لنزی قابل دستیابی است و به همین دلیل عکاسانی که همواره به دنبال عکس هایی با تفاوت بسیار با دیگر پرتره های معمول هستند، آن را ترجیح می دهند. این لنز دارای حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.8 است که می تواند بصورت دستی تنظیم شود! البته اعداد مندرج در کنار رینگ تنظیم دیافراگم با علامت T و اعداد مربوط به عبور دهی نور از دریچه دیافراگم (و نه صرفاً میزان گشودگی دیافراگم) در کنار آن حک شدهاند، زیرا عنصر APD دارای عملکردی ست که موجب کاهش نور ورودی به سطح سنسور و درنتیجه تاریک تر شدن تصویر نسبت به آنچه که از میزان گشودگی دیافراگم انتظار دارید را موجب خواهد شد. با قرار دادن این رینگ روی حالت A می توانید از طریق تنظیمات دوربین گشودگی دیافراگم را تنظیم نمایید.
این به معنای لزوم استفاده از این لنز در نور مناسب روز و یا استفاده از نور فلاش هنگام عکاسی برای دستیابی به بهترین نتیجه است. این مسئله را باید بهعنوان هزینهای برای ثبت تصاویری محسوب کرد که با هر لنزی امکان ثبت آن وجود ندارد. این عملکرد را می توان تا حدودی با عملکرد فیلترهای ND مقایسه کرد، فیلتری که روی لنز میبندیم تا به نتیجهای خاص دست یابیم، اما در عوض مقداری از نور ورودی به لنز را کاهش می دهیم.
سونی FE 100mm f/2.8 STF GM OSS مجهز به Optical SteadyShot سونی نیز هست که عملکرد بسیار خوبی در حذف تأثیرات ناشی از لرزش دست خواهد داشت و برای استفاده از آن خارج از استودیو و روی دست مشکل خاصی نخواهید داشت. دیافراگم این لنز از 11 تیغه تشکیل شده که بوکه ای کاملاً دایرهای را موجب خواهد شد و در ایجاد خروجی کم نظیر این لنز نقش مهمی دارد. حداقل فاصله فوکوس FE 100mm f/2.8 STF GM OSS معادل 57 سانتیمتر است که البته برای انجام فوکوس روی سوژهای با فاصله کمتر از یک متر باید رینگ قفل شونده مجزایی که برای تعیین حدود فاصله فوکوس روی بدنه درج شده را در حالت 0.57 تا 1 متر قرار دهید. برای عکاسی از سوژه های دورتر از یک متر هم این رینگ روی حالت 0.85 متر تا بینهایت قرار داده می شود. روی بدنه این لنز سه دکمه هم وجود دارد که دوتای آن ها برای خاموش و روشن کردن فوکوس اتوماتیک و لرزشگیر و دیگری برای نگه داشتن فوکوس است که دکمه سوم در واقع قابلبرنامهریزی می باشد و در صورت برنامهریزی دوربین برای انجام هر تنظیم دیگری قابل استفاده است. این دکمه برای زوم روی تصویر نقطه فوکوس شده تا روشن و خاموش کردن فوکوس روی چشم و یا فعالسازی پیکچرپروفایل های تصویربرداری می تواند برنامه ریزی شود.
لنز FE 100mm f/2.8 STF وزنی نسبتاً بالا و معادل 700 گرم دارد که نتیجه بهکارگیری بیشتر فلز در آن و به حداقل رساندن عناصر پلاستیکی نسبت به دیگر لنزها است. این لنز در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار مقاوم است و برای استفاده در شرایط سخت خارج از استودیو کارایی مناسبی دارد. گرچه بهکارگیری عنصر APD در این لنز و بوکه خاص آن بیش از هر چیز دیگری موردتوجه است، اما در آن از یک عنصر ED برای کاهش تداخل رنگی و افزایش کنتراست و یک عنصر اسفریکال برای کاهش خطاهای اپتیکی و اعوجاج نیز استفاده شده است. روی عدسی این لنز از پوشش نانو AR بهره گرفته شده که در صورت وجود منبع نور در تصویر کنتراست را بالا نگه می دارد و لایه شبه گونهی ایجاد شده یا بهاصطلاح فلر در تصویر را کاهش می دهد. از اقلام همراه این لنز می توان به درپوشها و هود استاندارد این لنز اشاره کرد. در پایان باید عکاسی با این لنز را تجربهای متفاوت از عکاسی با هر لنز دیگه ای نامید و آن را بهترین گزینه برای ثبت پرتره هایی نامید که نظیر آن را کمتر می توان دید.